Программа дисциплины для преподавателя семей 2014

Главная страница
Контакты

    Главная страница



Программа дисциплины для преподавателя семей 2014

Скачать 156.77 Kb.


Дата26.11.2017
Размер156.77 Kb.
ТипПрограмма дисциплины

Скачать 156.77 Kb.


УМКД 042-14.5.07.114/01-2014

Редакция № 1 от 30.09.14

стр. из



УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКИЙ КОМПЛЕКС

ДИСЦИПЛИНЫ

«Advanced English grammar»

для специальности 5B011900 - «Иностранный язык: два иностранных языка»
РАБОЧАЯ УЧЕБНАЯ ПРОГРАММА ДИСЦИПЛИНЫ

ДЛЯ ПРЕПОДАВАТЕЛЯ



Семей

2014

Предисловие

1. РАЗРАБОТАНО

Составитель _____________ 3 сентября 2014 г. М.Х. Янгуразова, преподаватель кафедры «Иностранная филология», Государственного Университета имени Шакарима г.Семей.

2. ОБСУЖДЕНО

2.1. На заседании кафедры «Иностранная филология», Государственного университета имени Шакарима

Протокол от «3» сентября 2014 года, № 1


Заведующий кафедрой ___________ Г.К. Исмаилова
2.2. На заседании учебно-методического совета факультета СГН

Протокол от «11» сентября 2014 года, № 1


Председатель ______________ К.К. Муканова
3. УТВЕРЖДЕНО

Одобрено и рекомендовано к изданию на заседании Учебно-методического совета университета

Протокол от «30» сентября 2014 года, № 1.
Председатель УМС, первый проректор _____________ Г.К. Искакова
4. ВВЕДЕНО ВПЕРВЫЕ

Содержание


1

Область применения

4

2

Нормативные ссылки

4

3

Общие положения

4

4

Содержание учебной рабочей программы для преподавателя

5

5

Перечень тем для самостоятельной работы студентов

6

6

Учебно-методическая карта по дисциплине

7

7

Карта обеспеченности учебно-методической литературой




8

Литература





1 ОБЛАСТЬ ПРИМЕНЕНИЯ
Рабочая учебная программа дисциплины для преподавателя, входящая в состав учебно-методического комплекса, по дисциплине «Advanced English grammar», предназначена для студентов специальности 5B011900 - «Иностранный язык: два иностранных языка»
2 НОРМАТИВНЫЕ ССЫЛКИ
Настоящая рабочая учебная программа дисциплины для преподавателя дисциплины «Advanced English grammar» устанавливает порядок организации учебного процесса по данной дисциплине в соответствии с требованиями и рекоменда­циями следующих документов:

- Государственный общеобязательный стандарт образования специально­сти «5B011900» — «Иностранный язык: два иностранных языка», ГОСО РК 3.08.269-2006, утвержден и введен в действие Приказом Министерства образования и науки Республики Казахстан от «23» декабря 2005 года, № 779.

- СТУ 042-РГКП-СГУ-8-2007 Стандарт университета «Общие требования к разработке и оформлению учебно-методических комплексов дисциплин»;

- ДП 042-08.10.10.12-2007 Документированная процедура «Структура и содержание учебно-методических комплексов дисциплин».


3 ОБЩИЕ ПОЛОЖЕНИЯ
3.1 Краткое описание содержания дисциплины.

Практическая грамматика современного английского языка является обязательной дисциплиной предметной подготовки учителей английского языка. Содержание курса «Advanced English grammar» строится с учетом и в соответствии с требованиями государственного образовательного стандарта высшего профессионального образования, а также с учетом объективных тенденций совершенствования учебного процесса.

Курс дисциплины направлен на то, чтобы дать студентам практическое знание грамматического строя английского языка, необходимое для будущих преподавателей английского языка как иностранного, и выработать у них прочные навыки грамматически правильной английской речи в ее устной и письменной форме. Таким образом, курс практической грамматики современного английского языка призван решить две основных задачи:

1. сформировать у студентов прочные грамматические навыки и речевые умения правильного использования грамматических средств в актах устного и письменного общения на английском языке;

2. сформировать у студентов необходимые для будущей профессии учителя прочные грамматические знания строя современного английского языка как системы, элементы которой определенным образом связаны между собой. Практические задачи курса предопределили функционально-коммуникативную направленность программы. Программа делится на два раздела – «Морфология» и «Синтаксис». Первый посвящен частям речи, их формам и функциям, второй – строю предложения и его частей. В разделе морфологии классы слов и их морфологические формы рассматриваются не изолированно, а в органической увязке с той семантико-строевой ролью, которую они выполняют в словосочетании, предложении и тексте. В разделе синтаксиса обобщаются функциональные характеристики грамматических форм, представленные в разделе морфологии. Таким образом, оба раздела дополняют друг друга в рамках общего описания грамматического строя английского языка, ориентированного на практическое обучение.

Выделение практической грамматики в отдельный аспект преподавания диктуется объективным статусом грамматического строя в составе языка как средства формирования мыслей и обмена мыслями в процессе общения. Именно грамматический строй соединяет и организует номинативные средства языка в речевые высказывания, в силу чего он всегда признавался строевым фундаментом языка. Поэтому, чем более четко и последовательно поставлено преподавание грамматики, тем выше уровень профессиональной практической подготовки специалиста.


3.2 Цель и задачи обучения

Цель курса – представление важнейших законов грамматического строя иностранного языка, ознакомление студентов с основными аспектами грамматических явлений, а именно двумя основными разделами грамматики: морфологией и синтаксисом, систематизация лингвистической теории знания грамматического строя современного английского языка и умение эффективно применять теоретические и практические навыки, автоматизация навыков владения грамматическими категориями современного английского языка.


3.3 Задачи курса сводятся к тому, чтобы:

- сформировать у студентов научное представление о формально-смысловой структуре языка и функционировании грамматических единиц в речи;

- развить умение самостоятельно перерабатывать текущую научную информацию о современных тенденциях в развитии системы языка;

- развить способности студентов делать теоретическое обобщение и самостоятельные выводы;

- закрепление полученных знаний по морфологии и углубленное изучение синтаксиса.

- развить педагогические навыки презентации теоретического материала.

3.4.Набор компетенций, которые формируются у студента при изучении курса

«Advanced English grammar», включает в себя:

- знание основных грамматических понятий и категорий и умение оперировать ими;

- умение вычленять основные грамматические явления английского языка и проводить их теоретическую интерпретацию;

- умение увидеть в отдельных грамматических явлениях элементы языковой системы;

- умение пользоваться научной, справочной, методической литературой на родном и иностранном языках;

- умение проводить глубокий лингвистический анализ текста, обращая внимание не только на наличие изучаемых грамматических явлений, но и на их окружение, и на логику их употребления;

- умение проводить сравнительно-сопоставительный анализ грамматических явлений английского и русского языков, их типологического соотношения;

- умение логически формулировать мысли на английском языке;

- навыки построения грамматически правильного, экономичного и адекватного ситуации общения устного и письменного высказывания на английском языке;

- умение использовать изучаемые грамматические явления в типичных и

естественных коммуникативных ситуациях.


3.5 Пререквизиты курса – Базовый основной иностранный язык (А1,А2,В1)

3.6 Постреквизиты курса – Иностранный язык для специальных целей, Теоретическая грамматика.


Таблица 1

Курс

Семестр

Кредиты

ЛК

(час)


СПЗ

(час)


ЛБ

(час)


СРСП

(час)


СРС

(час)


Всего

(час)


Форма итогового контроля

3

5

3

-

45

-

22,5

67,5

135

экзамен


4 СОДЕРЖАНИЕ УЧЕБНОЙ РАБОЧЕЙ ПРОГРАММЫ ДИСЦИПЛИНЫ (МОДУЛЯ)
Таблица 2

Наименование тем и их содержание

Количество часов

1

2

1. Morphology. Nouns and their classification. Number.Case. Gender. Article.

The system of parts of speech in English. Notional parts of speech. Functional parts of speech. The notion of grammatical category.

The formation of the plural form of nouns. Singularia Tantum and Pluralia Tantum. Common case and Possessive Case. Basic functions of the Article. Articles with nouns in the main syntactic positions. Articles with nouns of different semantic groups.





2. The Adjective. The Adverb. Degrees of Comparison of adjectives and adverbs.

Basic syntactical functions of the adjective; predicative and attributive functions of the adjective. Qualitative and relative adjectives. Degrees of

Comparison of adjectives and adverbs. Synthetical and analytical forms of degrees of comparison. Suppletive forms of degrees of comparison. Substantivation of adjectives.





3. The Pronoun. The Numeral

The connection of pronouns with notional parts of speech according to the function.

Vicarious function of pronouns. Personal Pronouns. Possessive Pronouns. Demonstrative Pronouns. Reflexive Pronouns. Reciprocal Pronouns. Indefinite Pronouns. Interrogative Pronouns.

Cardinal and Ordinal Numerals






4. Particle. Preposition. Conjunction. Interjection.

Basic semantic groups of particles:

1) limiting particles (only, just, but, some, merely и др.); 2) reinforcing particles (still, simply, quite, even и др.); 3) negative particles (not, never); 4) copulative particles (too, also).

Classification of prepositions according to their meaning. Semantic groups of prepositions. The position of prepositions in the sentence.

Coordinate and Subordinate conjunctions. Division of conjunctions into simple, complex, phrasal and paired.

Primary and secondary interjections. Emotional and volitional interjections.






5. The Verb. Person. Number. Aspect. Tenses. Active and Passive Voice.

Finite forms of the verb. Person and Number. Tense and Aspect. Present indefinite. Present continuous. Past indefinite. Past continuous.Future indefinite. Future continuous. Present perfect. Present perfect continuous. Past perfect. Past perfect continuous. Future perfect. Future in the past.

The use of Active and Passive Voice.





6. Modal Verbs

The basic meaning of the verb can: а) ability for the action fulfillment; b) possibility of the action fulfillment; c) permission.



might. Meaning and forms of the verb may, expressing tense and mood.

The use of modal verbs shall, will, should, ought to, need to, have to, dare to, used to.






7. The Mood. The Types of Mood: Indicative, Imperative and Subjunctive. The conditional mood. Types of conditional sentences.

Indicative mood. Imperative mood. Affirmative and negative forms of imperative mood. Subjunctive mood. Syntactical conditions of the use of the subjunctive mood.

The conditional mood. The forms of the conditional mood, expressing simultaneity (would be, would go). The forms of the conditional mood, expressing

precedence (would have been, would have gone).






8. Non-finite forms of the verb. The use of Infinitive. The use of Gerund. The use of Participle.

The use of Infinitive. Verb and noun syntactic features of the infinitive. Complex object with the infinitive. Complex subject with the infinitive. Infinitive secondary predicative combination with the preposition for. The use of gerund in the function of subject. Gerund as a function of the predicate. The use of Participle I and Participle II. Complex subject with Participle I.






9. Syntax. Syntactic connections of words. The simple sentence. Main parts of a sentence.

Coordination and subordination. Means of expression of coordinate and subordinate connection: conjunctions, word order, intonation. Subject and predicate of a simple sentence. One-member and two-member sentences. ‘It’ as a formal subject. The compound nominal predicate. The compound verbal predicate. There is/there are.






10. Secondary parts of a sentence: The object.

The use and expression of the object in a sentence by: 1) noun; 2) pronoun; 3) numeral; 4) substantivized adjective; 5) infinitive; 6) gerund; 7) substantive word combination. The direct and indirect object. The prepositional object. ‘It’ as a formal object. Complex Object.






11. Secondary parts of a sentence: The attribute.

The use and expression of the attribute in a sentence by: 1) adjective; 2) participle; 3) numeral; 4) noun in possessive case; 5) noun or pronoun with preposition; etc. Complex attribute. The appositive attribute.






12. Secondary parts of a sentence: Adverbial modifiers.

Semantic types of adverbial modifiers: time, place, manner, cause, purpose, degree, measure, concession, condition. The ways of expression of adverbial modifiers.






13. Isolated members of a sentence. Complex sentence.

The notion of syntactical isolation. Isolated attribute. Isolated adverbial modifier. Isolated apposition. Parenthesis. Homogeneous members of a sentence. Elliptical sentence. Conjunctional complex sentence.






14. Compound sentence. Direct and Indirect Speech

Subjective clause. Predicative clause. Objective clause. Attributive clause. Appositive clause. Adverbial clause. Pseudo-complex sentences.






15. Revision of studied material. Exercises.






  1. ПЕРЕЧЕНЬ ТЕМ ДЛЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ СТУДЕНТОВ

5.1 Nouns and their classification. The Number of the noun and the Formation of the Plural. Countable and uncountable nouns. Common and possessive case of nouns. Determinatives.

The Article. The equivalents of the articles. The notion of the article equivalents. The use of classifying and individualizing article.

5.2 The Adjective. The Adverb. Degrees of comparison of adjectives. Qualitative and relative adjectives. Substantivation of adjectives. The place of adjective in the sentence. Degrees of comparison of adverbs.

5.3 The Pronoun. The Numeral. Morphological and syntactical characteristics of pronouns and numerals. Personal, possessive, demonstrative, reflexive, reciprocal, indefinite, interrogative pronouns. The use of no and none. Quantifiers: much, many, few/a few, little/a little. All, both; either and neither; each and every, other and one.Cardinal and ordinal numerals. Fractional numerals.

5.4 Particle. Preposition. Conjunction. Interjection. Morphological composition. Semantic characteristics. Combinability. Positional characteristics. Prepositions and postpositions. Coordinating and subordinating conjunctions.

5.5 The Verb. Finite forms of the verb. Person and number. Regular and irregular verbs. Tenses of the active voice. Indicative mood. Transitive and intransitive verbs. The Passive voice. The imperative mood. The subjunctive mood. Conditional sentences.

5.6 Modal verbs. The use of modal verbs can/may/might. Modal verb must. Modal verbs have to, be to. Modal verbs ought to/shall/should. The use of will/would. Modal verbs dare to, need to.

5.7 Verbals: The participle. The characteristic traits of the verbals. Double nature of the participle. Tense and voice distinctions. Functions of participle I. Functions of participle II. Predicative constructions with the participle. The objective participial construction. The subjective participial construction. Absolute construction without a participle.

5.8 Verbals: The gerund. Double nature of the gerund. Tense and voice distinctions. Predicative constructions with the gerund. The use of the gerund. The gerund and the infinitive. The gerund and the participle. The functions of the gerund. The gerund and the verbal noun.

5.9 Verbals: The infinitive. Tense and aspect distinctions of the infinitive. Voice distinctions. The use of the infinitive without particle to. The functions of the infinitive. Infinitive constructions. The-obective-with-the-infinitive construction. The subjective infinitive construction. The infinitive with the expressions to be sorry, to be glad.

5.10 The simple sentence. Definition, classification, structure. Ways of expressing the subject. It as the subject of the sentence. The simple predicate. The predicate expressed by a phraseological unit. The compound predicate. Mixed type of predicate. Agreement of the predicate with the subject expressed by a syntactic word group. The secondary parts of the sentence.

5.11 Word Order. Inverted order of words. Position of the object. Position of the attribute. Position of adverbial modifiers.

5.12 The compound and the complex sentence. The compound sentence. General notions. Types of ccordination. The complex sentence. Subject clauses. Predicative clauses. Object clauses. Atrributive relative and appositive clauses. Adverbial clauses. The compound-complex sentence.

5.13 The sequence of tenses. Tenses in English and in Russian. Tenses in object clauses. Tenses in conventional direct speech. Indirect speech

5.14 Punctuation. The simple sentence. Homogeneous members. Detached members. Parenthetical words, groups of words, and clauses. Interjections. Nouns in address.

5.15 Punctuation. The compound and the complex sentence. Compound sentence: Coordinate clauses joined asyndetically. Coordinate clauses joined by copulative conjunctions. Coordinate clauses joined by disjunctive conjunctions. Coordinate clauses joined by adversative conjunctions. Complex sentence: Subject and predicative clauses. Object, atrributive and adverbial clauses. Complex sentences consisting of two or more homogeneous clauses. Declarative non-exclamatory sentences. Sentences expressing a question. Unfinished sentences.



6 УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКАЯ КАРТА ПО ДИСЦИПЛИНЕ
Таблица 3

Тема практического занятия

Наглядные пособия, ТСО, плакаты, стенды

Вопросы для самостоятельного изучения

Форма контроля

1

2

3

4

Nouns and their classification.


Schemes, tables, cards on the theme

The Number of the noun and the Formation of the Plural. Countable and uncountable nouns. Common and possessive case of nouns. Determinatives.

The Article. The equivalents of the articles. The notion of the article equivalents. The use of classifying and individualizing article.





реферат

The Adjective. The Adverb.

Schemes, tables, cards on the theme

Degrees of comparison of adjectives.

Qualitative and relative adjectives.

Substantivation of adjectives.

The place of adjective in the sentence.

Degrees of comparison of adverbs.


реферат

The Pronoun. The Numeral

Schemes, tables, cards on the theme

Morphological and syntactical characteristics of pronouns and numerals. Personal, possessive, demonstrative, reflexive, reciprocal, indefinite, interrogative pronouns. The use of no and none. Quantifiers: much, many, few/a few, little/a little. All, both; either and neither; each and every, other and one.

Cardinal and ordinal numerals. Fractional numerals.



реферат, тестовые задания

Particle. Preposition. Conjunction. Interjection.

Schemes, tables, cards on the theme

Morphological composition. Semantic characteristics. Combinability. Positional characteristics. Prepositions and postpositions. Coordinating and subordinating conjunctions.

реферат, презентация

The Verb.

Schemes, tables, cards on the theme

Finite forms of the verb. Person and number. Regular and irregular verbs. Tenses of the active voice. Indicative mood. Transitive and intransitive verbs. The Passive voice. The imperative mood. The subjunctive mood. Conditional sentences/

реферат

Modal verbs.

Schemes, tables, cards on the theme

The use of modal verbs can/may/might.

Modal verb must.

Modal verbs have to, be to.

Modal verbs ought to/shall/should.

The use of will/would.

Modal verbs dare to, need to.



реферат, тестовые задания

Verbals: The participle.

Schemes, tables, cards on the theme

The characteristic traits of the verbals. Double nature of the participle. Tense and voice distinctions. Functions of participle I. Functions of participle II. Predicative constructions with the participle. The objective participial construction. The subjective participial construction. Absolute construction without a participle.

реферат, презентация

Verbals: The gerund.

Schemes, tables, cards on the theme

Double nature of the gerund. Tense and voice distinctions. Predicative constructions with the gerund. The use of the gerund. The gerund and the infinitive. The gerund and the participle. The functions of the gerund. The gerund and the verbal noun.

реферат

Verbals: The infinitive.

Schemes, tables, cards on the theme

Tense and aspect distinctions of the infinitive. Voice distinctions. The use of the infinitive without particle to. The functions of the infinitive. Infinitive constructions. The-obective-with-the-infinitive construction. The subjective infinitive construction. The infinitive with the expressions to be sorry, to be glad.

реферат, тестовые задания

The simple sentence. Definition, classification, structure.

Schemes, tables, cards on the theme

Ways of expressing the subject. It as the subject of the sentence. The simple predicate. The predicate expressed by a phraseological unit. The compound predicate. Mixed type of predicate. Agreement of the predicate with the subject expressed by a syntactic word group. The secondary parts of the sentence.

реферат

Word Order

Schemes, tables, cards on the theme

Inverted order of words. Position of the object. Position of the attribute. Position of adverbial modifiers.


реферат, презентация

The compound and the complex sentence.

Schemes, tables, cards on the theme

The compound sentence. General notions. Types of ccordination. The complex sentence. Subject clauses. Predicative clauses. Object clauses. Atrributive relative and appositive clauses. Adverbial clauses. The compound-complex sentence.

реферат, тестовые задания


The sequence of tenses.

Schemes, tables, cards on the theme

Tenses in English and in Russian. Tenses in object clauses. Tenses in conventional direct speech. Indirect speech

реферат

Punctuation. The simple sentence.

Schemes, tables, cards on the theme

Homogeneous members. Detached members. Parenthetical words, groups of words, and clauses. Interjections. Nouns in address.

реферат, презентация

Punctuation. The compound and the complex sentence.

Schemes, tables, cards on the theme

Compound sentence: Coordinate clauses joined asyndetically. Coordinate clauses joined by copulative conjunctions. Coordinate clauses joined by disjunctive conjunctions. Coordinate clauses joined by adversative conjunctions. Complex sentence:

Subject and predicative clauses. Object, atrributive and adverbial clauses. Complex sentences consisting of two or more homogeneous clauses. Declarative non-exclamatory sentences. Sentences expressing a question. Unfinished sentences.



реферат, тестовые задания


7 КАРТА ОБЕСПЕЧЕННОСТИ УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКОЙ ЛИТЕРАТУРОЙ

Таблица 4




Неде

ли


1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

Вид

конт


роля

K1

K2

K3

K4

K5

K6

РК1

K8

K9

K10

K11

K12

K13

K14

РК2

ПЗ




30




30




30







30




30




30







СРО










55



















55




55







РК



















70






















70

Каталог: ebook -> umkd
umkd -> Учебно-методический комплекс дисциплины «Казахская литература»
umkd -> Учебно-методический комплекс дисциплины «История духовной культуры казахского народа» для специальности 5В020300
umkd -> Рабочая учебная программа дисциплины «Печать Алаш истоки национальной журналистики» для студента (силлабус) Редакция №1 от
umkd -> Рабочая учебная программа дисциплины «История Казахстана» для студентов Редакция №1 от 18. 09. 2013 г
umkd -> Глоссарий Анракайское сражение- декабрь 1729- январь 1730гг сражение в серии казахско- джунгарских войн Аульная община
umkd -> ПОӘК 042-18-10 36/03-2014 №1 басылым 11. 09. 2014
umkd -> Учебно-методический комплекс дисциплины «физика» для специальности 5В070100- «Химическая технология неорганических веществ»
umkd -> Республики казахстан

  • Семей 20 14
  • 1 ОБЛАСТЬ ПРИМЕНЕНИЯ
  • 2 НОРМАТИВНЫЕ ССЫЛКИ
  • 3 ОБЩИЕ ПОЛОЖЕНИЯ
  • 4 СОДЕРЖАНИЕ УЧЕБНОЙ РАБОЧЕЙ ПРОГРАММЫ ДИСЦИПЛИНЫ (МОДУЛЯ)
  • ПЕРЕЧЕНЬ ТЕМ ДЛЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ СТУДЕНТОВ
  • 6 УЧЕБНО - МЕТОДИЧЕСКАЯ КАРТА ПО ДИСЦИПЛИНЕ
  • 7 КАРТА ОБЕСПЕЧЕННОСТИ УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКОЙ ЛИТЕРАТУРОЙ